2011. január 29. – TMat1 feladatlap – Tehetséggondozó



Technikai infók: A név és idei évszám megadása kötelező, mivel a program makacs és anélkül nem hajlandó kijavítani a munkádat. Az e-mail címet csak akkor kéri, ha szeretnéd megkapni a kiértékelt feladatsort oda is.

Papíron dolgozz, a programba csak a megoldásokat tudod beírni. A 45 perces szintidőt nem lehetséges túllépni, a program kíméletlen, így a letelte után nekiáll a javításnak. De szerencsére gyorsan dolgozik, így pár másodperc és látod is az eredményedet és esetleges hibáidat.

Ha nem menne az elvárt szinten a feladatsor megoldása, akkor javaslom a következő linkeket:

Korrepetálás » Gyakorlósorok »

Add meg az adatokat!

Regisztrálva és bejelentkezve használva az oldalt több funkció érhető el, illetve kényelmesebb is a feladatmegoldás.

Tollal dolgozz a papíron!

Zsebszámológépet nem használhatsz!

A feladatokat tetszés szerinti sorrendben oldhatod meg.

A megoldásra összesen 45 perced van.

Minden próbálkozást, mellékszámítást a feladatlapon végezz majd!

Élesben csak azokban a feladatokban kell indokolnod a megoldásokat, ahol azt külön kérik. Indoklásaidat részletesen írd le annak érdekében, hogy azokat megfelelően tudják értékelni.

Itt a program csak az eredményeket veszi figyelembe, de van lehetőséged megjegyzést is írni a végén, ha egyéni javítást kérnél. (Ezesetben add meg az e-mail címedet mindenképp!)

Jó munkát!

A feladatokra 45 perced van!

1.Oldd meg a példákat! Az eredményeket b) és c) kérdésnél tizedestört formában add meg!

a) Melyik szám a nagyobb?    –2,756  –2,717

b) (1/2) : 5 + 3/4 =

c) 23 – 32 + (–1)2010 =

2.Tedd igazzá az alábbi egyenlőségeket a hiányzó adatok megadásával!

a) 3200 cm3 + liter = 0,0075 m3

b) 62 ⋅ 102 m – 2,05 km = dm

3.Az alábbi ábrán a számokból kiindulva nyilakat kell berajzolnod úgy, hogy azok minden szám esetén az osztóba mutassanak. (Egy ilyen nyilat már berajzoltunk.)

Minden lehetséges nyilat rajzolj meg! Ügyelj arra, hogy minden számnál egyértelmű legyen, hogy melyik az oda mutató és melyik az onnan induló nyíl!

(Rajzold ki az ábrát a füzetedbe, ott dolgozz, a kérdések arra fognak vonatkozni!)

a) Összesen hány nyíl szerepel az ábrádon a példaként berajzolt nyíllal együtt? nyíl

b) Valamely számból kiindulva, csak nyilak mentén folyamatosan haladva adj meg egy olyan útvonalat, amely négy különböző számot köt össze az ábrán!

4.Egy 8 dm3 térfogatú kockát oldallapjaival párhuzamos vágásokkal 1 cm3 térfogatú kicsi kockákra vágunk szét. Előbb elkészítjük az összes vágást, majd csak a végén szedjük szét a feldarabolt nagy kockát. (A vágások során nem keletkezik vágási hulladék.)

a) Hány kicsi kocka keletkezett? db

b-c) Hány vágást ejtettünk összesen? vágást

Az összes kicsi kockát egymás tetejére rakva egyetlen nagy tornyot építünk úgy, hogy a szomszédosak egymáshoz teljes lappal csatlakoznak.

d) Milyen magas a kapott torony? cm

e-g) Hányszor nagyobb a torony oldallapjai területének összege (az alap és fedőlapot nem számoljuk) az eredeti kocka teljes felszínénél? × nagyobb

5.Néhány alkalommal öt egyforma pénzérmét egyszerre feldobtunk, és minden alkalommal feljegyeztük a dobott fejek számát. Eredményeinket táblázatban és oszlopdiagramon mutatjuk be.

a-b) Egészítsd ki a táblázatot a diagram alapján!

Fejek száma az öt pénzérmén 012345
Hányszor történt meg?

c-d) Összesen mennyi volt a fejek száma a dobások során? db

e) Átlagosan hány fejet dobtunk egy-egy alkalommal? fejet

f-g) Legalább hány fejet dobtunk az első 40 dobás során? fejet

6.Szeretnénk megkeresni azokat a 0-t is tartalmazó háromjegyű pozitív egész számokat, melyben van két azonos számjegy!

a) Sorold fel a füzetedbe a 3-assal kezdődő, ilyen tulajdonságú számokat! Hány ilyen van? db

b-c) Hány olyan 0-t is tartalmazó háromjegyű szám van, melyben van két azonos számjegy? db szám

d-g) Az előző pontban kapott számok közül hány darab osztható 4-gyel? db

7.Öt állítást fogalmaztunk meg. Döntsd el mindről, hogy igaz, vagy hamis!

IgazHamis
Nem minden egyenlő szárú trapéznak van szimmetriatengelye.
Ha egy pozitív egész szám minden jegye 4-gyel osztható, akkor maga a szám is 4-gyel osztható.
A 7 ellentettjének abszolút értéke egyenlő a 7 abszolút értékének ellentettjével.
Van olyan négyzet, melynek cm-ben kifejezve az oldala egész szám, és a kerülete prímszám.
Egy tompaszög és egy hegyesszög különbsége nem lehet tompaszög.

8.Sorozatot fogunk képezni: Az első és második tagnak egy-egy tetszőleges egyjegyű, pozitív egész számot választunk. Ettől kezdve minden további új tag kiszámításához összeadjuk az őt közvetlenül megelőző két tagot. Ha ez az összeg egyjegyű szám, akkor ez lesz az új tag, ha az összeg többjegyű, akkor az új tag az összegben az egyesek helyi értékén álló számjegy lesz.

Mutatunk egy példát: 3; 5; 8; 3; 1; 4

a-c) Egy ilyen módon képezett sorozatnak nyolc egymás utáni tagjából ismerjük a 3. és 4. tagot. Add meg a hiányzó tagokat!

; ; ; ; ; ; ;

9.Az ábrán látható ABC háromszög AB oldalát mindkét irányban meghosszabbítottuk, s a meghosszabbításokon úgy vettük fel P és Q pontokat, hogy PA = AC és BQ = BC legyen. Az ABC háromszög A-nál és B-nél lévő szögeit felező félegyenesek a L és K pontokban metszik CQ és PC szakaszokat, egymást pedig az O pontban.

Tudjuk, hogy OAB szög 21°-os, OBA szög pedig 36°-os.

a) Mekkora az LOK szög nagysága? °

b-d) Mekkora az LCK szög nagysága? °

e-f) Milyen speciális négyszög a CLOK négyszög?

10.Melinda és szülei most együttesen 86 évesek. Hat év múlva Apa, Anya és Melinda életkorának aránya 6 : 5 : 2 lesz.

a–e) Hány éves most Melinda, Anya és Apa?

Melinda életkora: év

Anya életkora: év

Apa életkora: év

Megjegyzés a feladatsorhoz kapcsolódóan. Ha vársz választ, akkor kérlek ne felejtsd el megadni az e-mail címedet, köszönöm!